Bidfood Expo 2024 | Sushi Richarda Tomáše je umění na talíři
Na velké stage budete mít premiéru. Jak se těšíte na vystoupení před zaplněnou halou?
Moc se těším. Bude to pro mě nová zkušenost. Je to něco jiného, než na co jsem zvyklý. V minulosti jsem už pracoval na větších akcích, před kamerami a tak dále, nicméně Bidfood Expo bude výjimečná událost. Podle toho, co mi prozradil Honza z Fresh Fish Service, který nám vozí čerstvé ryby, bude letos ještě větší než minule.
Bidfood Expo 2024 – Richard Tomáš
- úterý 21. 5. v 15:00 | Bidfood Akademie
- středa 22. 5. v 16:15 | Star Stage
Na co se mohou návštěvníci těšit? Co jim v rámci svého vystoupení předvedete?
Na Expu budu mít tři vstupy. Každý by měl trvat zhruba hodinu a připravovat budu tři pokrmy. Půjde o syrové argentinské krevety, ze kterých udělám salátek s wasabi omáčkou a s ovocem. Také použiju Hiddenfjord lososa. Z něj vytvořím něco ve stylu moderního sashimi a přidám k němu po domácku udělané katsuobushi, což je vysušené rybí maso, které je tvrdé jako dřevo a strouhá se na hoblinky. Pokrmu dodává úžasnou zauzenou chuť. Poslední jídlo ještě prozrazovat nechci. Jen naznačím, že půjde o variaci na sushi.
Nejdůležitější informace naleznete na stránce:
Akce je určena pouze pro odbornou veřejnost. Vstupenky jsou k dispozici pro přihlášené/registrované zákazníky v aplikaci nebo e‑shopu:
Jaké suroviny jsou pro přípravu sushi klíčové?
V první řadě záleží na kuchaři, zda dokáže se surovinami pracovat, jestli je zná a ví, jak je má skladovat. Co se týče ingrediencí, nemělo by se na nich šetřit. Kvalitní rýže dodá příjemnou vůni a chuť i správnou strukturu. Řasy by měly vonět a mít pěknou tmavozelenou barvu. Základem pak jsou samozřejmě kvalitní ryby. Potřeba je také čerstvý zázvor, dobré wasabi či kvalitní japonský ocet, saké, sójová omáčka atd. Spousta restaurací a kuchařů se snaží šetřit. Pořizují třeba levnější wasabi nebo korejskou či vietnamskou rýži, byť je to japonica. Nicméně všechny úspory se odrazí na chuti, vůni i barvě sushi.
Co pro vás osobně znamená sushi?
Vášeň! Zálibu, práci a také životní cestu, ve které chci nadále pokračovat. Věnuji se mu už 17 let a dalších dvacet by bylo fajn. Jde o pokrm, který má v dnešní době neomezené možnosti, co se týká kombinací, kreativity, barevnosti a chuti. Já osobně preferuji tradiční sushi. Nicméně jsme v Evropě a všechny chutě jsou tu odlišné od těch japonských. Takže i my v restauraci Yamato se musíme trošku přizpůsobit evropským jazýčkům.
V čem se liší naše evropské jazýčky a od těch japonských?
U nás máme mnohem výraznější chutě. Třeba typická česká kuchyně je o tom, že všechny chutě na talíři jsou výrazné, ať jde o slanost či kyselost. Japonci naopak preferují jemnost. Snaží se maximálně podpořit chuť určité suroviny a nepřebíjet ji jinými věcmi. Japonská kuchyně je také hodně postavená na sezonnosti surovin a sezona se tam mění každých pět dní. Takže během roku mají 72 až 73 sezon v gastronomii, což je dost náročné, když si to má člověk zapamatovat a pracovat s tím.
Během své praxe jste absolvoval stáž v japonské michelinské restauraci Sushi Taro. Co nejdůležitějšího vám tato zkušenost dala?
Všichni tam dělali všechno. Nebylo to o sekcích. Kuchyně fungovala jako jeden tým. Také atmosféra tam byla úplně jiná. Byla přátelská, přestože všichni tvrdě pracovali. Tady můžete přijít pozdě a nemít nabroušený nůž, tam to neexistuje. V Japonsku se drží pravidlo jednou a dost. Uvedu příklad. Každý den jsme si tam brousili nože a já jsem to jeden večer neudělal. Druhý den jsem měl filetovat se šéfem úhoře, na kterého je potřeba mít hodně ostrý a specifický nůž, takže jsem dostal výtku. Od té chvíle jsem každý večer poctivě brousil.
V jednom rozhovoru jste uvedl, že japonská kuchyně je ve světě z 90 % o sushi, kdežto v Japonsku tvoří sushi sotva 10 % tamní gastronomie. Co tedy jedí Japonci?
Sushi konzumují ve velkém. V neděli rádi vyrazí na family sushi, které je poměrně levné. Pak tam jsou podniky nabízející high-end sushi, jde o tzv. omakase restaurace. Do nich se chodí při speciálních příležitostech. Populárnější jsou v Japonsku nudle ramen, takoyaki a další podobné street foody. Do toho tam jsou tempura či gyoza bary. Obecně tam mají podniky, které se specializují na konkrétní pokrmy. Je to velmi pestrá směsice.
V roce 2019 jste získal třetí místo a vloni jste se stal mistrem světa v sushi. Co pro vás tyto úspěchy znamenají?
Jde o velký kariérní úspěch a jsem za něj rád. Nicméně jej beru s pokorou. Vedla k němu dlouhá cesta. Je za ním spousta dřiny. Také jsem tomu obětoval hodně času i peněz. Pro představu, účast na poslední soutěži vyšla asi na 160 tisíc a to byl jen týden v Japonsku, k tomu trénink a příprava. Vše začalo před devíti lety, kdy jsem nastoupil do Yamata a prvně jsem se dostal na soutěž. Říkal jsem si, že by bylo fajn postavit se na stupně vítězů. Nakonec to ale ani až tak nebylo o tom pódiu, ale o zkušenostech, které člověk během let nasbíral.
Během soutěží jsem poznal spoustu skvělých kamarádů ze zahraničí a také jsem získal kontakty na dodavatele a sponzory. V podstatě jsem si vytvořil takovou svou sushi rodinu a ta mě podporuje. Zároveň já podporuji ji. Jsem členem asociace sushi, v níž se snažíme budovat komunitu a dělat osvětu, abychom sushi pozvedli na úroveň, na které by mělo být. Teď je mým cílem dále pracovat a předávat své zkušenosti dál, aby příští rok mohl zase někdo z Česka na soutěž vyrazit a zažít tu atmosféru.
K titulu mistra světa vám dopomohlo sushi ve tvaru jeřába mandžuského. Proč jste se rozhodl právě pro něj?
Připravil jsem ho v rámci kreativní části. Podařilo se mi získat kontakt na skláře, jenž byl ochotný mi na zakázku vyrobit křišťálový tác do tvaru oválu. Povrch byl hladký, ale ze spodu měl podnos broušený povrch. Z horního pohledu tác připomínal zamrzlé jezero. Jeřába jsem zvolil proto, že jde o jeden z největších japonských symbolů. Ztělesňuje dlouhověkost, ale také představuje nesplněná přání. V Japonsku se traduje, že pokud někdo složí tisíc jeřábů, tak se mu jeho sen vyplní. Zároveň český křišťál má v Japonsku velmi dobré jméno, takže šlo o takové spojení tradic obou zemí, což mají Japonci obecně rádi. Šlo také o to, aby to nebylo jen obyčejné sushi. Chtěl jsem, aby mělo příběh.
Dosáhl jste vrcholu, takže co dál? Jaké další sny máte?
Rád bych si udělal ještě vyšší úroveň hodnosti. Ale abych jí dosáhl, musím jet na soutěž jako poradce. Tedy musím mít učedníka a předat mu své znalosti. Fajn by bylo, kdyby se jednou v Česku podařilo uspořádat sushi cup. A myšlenky mám i na vlastní restauraci, ale to je hodně vzdálený sen…
Kdo vás přivedl k vaření?
Babička. Když jsem byl malý, pořád jsem se motal v kuchyni a něco jsem jedl. Na všech fotkách z dětství mám buď plnou pusu nebo ruce (smích). Musím přiznat, že moje tříletá dcera se v tomto ohledu potatila. Furt chce něco baštit, ale přesto je hubená a drobounká. To já nebýval.
Vzpomenete si na to, s čím jste nastupoval na střední školu? Jakou jste měl tehdy představu o své kariéře?
Když jsem přemýšlel o střední škole, táhlo mě to na umělecké obory. Už od dětství jsme s bratrem kreslili a šlo nám to. Tehdy jsem si ale neuměl představit, jak bych se tím mohl uživit a také jsem si nebyl jistý, zda bych se na takovou školu dostal. Do toho jsme měli doma těžší životní situaci, mamka s námi byla sama. Nebylo proto reálné, aby se peníze vydávaly za školné. Nakonec to dopadlo tak, že umělecké nadání přetvářím do sushi, což mě baví. Pořád vlastně pracuji s barvami a využívám kreativitu. Místo plátna mám talíř a i jídlo je uměním. Výhodou je, že hned u hostů vidím, zda jim chutná. Mohu sledovat jejich reakce a to je velká odměna za práci, kterou dělám.
Richard Tomáš
Sushi se začal věnovat po dokončení střední školy v Malešicích v roce 2007. Jeho učitelé byli japonští mistři – Masayoshi Kazato, Tadashi Yamagata a Hirotoshi Ogawa. V roce 2017 získal černý pás v sushi. Rok na to absolvoval stáž v japonské michelinské restauraci Sushi Taro. V roce 2019 vybojoval na mistrovství světa v sushi třetí místo. Vloni pak získal na stejné soutěži mistrovský titul. V současnosti je šéfkuchařem ve vyhlášené restauraci Yamato a také lektoruje kurzy sushi.